Veel gestelde vragen

Vraag 1. Wat moet ik doen als ik de foutmelding ’DataFlex Critical Error’ op mijn beeldscherm krijg?

Antwoord: Wanneer u deze melding krijgt, dient u een backup terug te zetten. Wanneer u dit doet is het probleem over het algemeen verholpen.


Vraag 2. De foutmelding ’Dubbele records niet toegestaan in C:\KLAWin5\data\K0*.*’ komt voor bij het aanbrengen van mutaties in het pakket.

Antwoord: Ga eerst naar Instellingen, Systeembeheer, Indexen herstellen en klik op Alles. Als dit proces klaar is het pakket afsluiten en opnieuw opstarten. Ga dan via Instellingen, Systeeminstellingen naar het tabblad Overige instellingen. Klik op de knop Volgnummers herstellen. Sla de wijzigingen op, en u kunt verder gaan met muteren.


Vraag 3. Bij het opvragen van lijsten en rapporten wordt KLA (af en toe) afgesloten.

Antwoord: Installeer een nieuwe versie van Crystal Reports. Informeer bij de helpdesk naar de details.


Vraag 4. Het programma geeft tijdens het inloggen de melding ’Toegang geweigerd. Status <<24>> On line# 27639’

Antwoord: Bij de velden Gebruiker en Wachtwoord moet u in beide gevallen de tekst ’Ok’ ingevoerd worden. Klik hierna op de knop Ok.
Als u hiermee het pakket niet binnenkomt zijn de wachtwoorden gewijzigd. Neem voor de juiste wachtwoorden contact op met uw systeembeheerder.


Vraag 5. Bij het maken van een persoonlijke brief krijg ik alleen heel kort een zwart scherm te zien. Het scherm verdwijnt bijna gelijk.

Antwoord: Waarschijnlijk staat uw tekstverwerker niet goed ingesteld. Ga via Instellingen, Systeeminstellingen naar het tabblad Teksten. Stel hier de tekstverwerker in. In het geval u gebruik maakt van Word wordt dit het volledige path naar Winword.exe.


Vraag 6. Ik krijg lidsoorten hoger dan 6 niet meer te zien.

Antwoord: Waarschijnlijk staat “Lidsoorten groter als 6 niet weergeven” aangevinkt in de keuzelijst. Ga via Dagelijks naar het Algemene scherm. Roep in het veld Nummer een keuzelijst op, haal het vinkje onderaan in de keuzelijst weg.


Vraag 7. Bij het opstarten krijg ik de melding ’The selected workspace “KLA voor Windows” does not contain a filelist’

Antwoord: U heeft een lege datamap. Zet eerst een backup terug via Terugzetten back-up.


Vraag 8.De briefkop van mijn persoonlijke brief staat alleen op de eerste brief.

Antwoord: Zet ¾gin% helemaal bovenin uw brief. Werk niet met kop- en voetteksten.
Of maak een leeg document aan en kopieer hierin de hele inhoud van de oude brief.
Let op dat de brief in het rtf formaat opgeslagen wordt. Anders gaat het samenvoegen niet goed.
Als het dan nog niet lukt, dan kunt u de brief het beste naar de helpdesk mailen.


Vraag 9. In het uitgebreide scherm voor lijsten krijg ik, als ik op Uitvoeren klik, de melding ’Please enter a valid record Id’

Antwoord: Bij Gekoppeld met eigenschap dient een eigenschap ingevoerd te worden. Selecteer in de keuzelijst de bovenste lege regel en klik daarna op Ok. Uitvoeren lukt nu waarschijnlijk wel.


Vraag 10. Na installatie van de nieuwste versie kan ik geen rapporten meer maken. Het systeem geeft alleen een reeks foutmeldingen.

Kijk bij Instellingen, Systeeminstellingen, Teksten. Bij Tijdelijke bestanden staat de naam van een map. Deze map bestaat waarschijnlijk niet. Er zijn twee mogelijke oplossingen:
1. Maak op uw computer de map aan die genoemd wordt bij de systeeminstellingen.
2. Geef bij de systeeminstellingen een bestaande map op, bijvoorbeeld C:WindowsTemp.
Als het goed is moeten de rapporten nu weer normaal getoond worden.